lördag 23 januari 2010

Morgonpromenad

Annika, du är skyldig till det....
Min svensklärare Annika kan inte sova förrän jag har skrivit en blogganteckning på svenska. Så jag gör det nu, självklart med massa fel, inte någon förstår min text det vet jag redan nu.
Men, o.k. jag försöker.
Ava väckte mig tidigt, Guscha är förkyld, så det var jag som måste "arbeta". Vad ska man göra klockan 6, 7, 8 ,9 med sin dotter som absolut inte vill leka med sig själv? Efter flera ronder med kompisen ekorre (hennes gåvagn), efter att jag tvättade henne, efter att vi åt weetabix-frukost, efter att vi byggde flera hus med duplo-klossar var klockan bara 8 och jag hade ingen lust med en ny rond med ekorre. Så jag beslutade att ta en fin promenad med dottern. Klockan 8 var det -13° kallt, men i sin thermosäck hade hon det mysigt och somnade igen. Bra, tänkte jag, så är jag nu den enda mannen som är vaken och som promenerar i den temperaturen........Således började jag promenaden och tog flera fina bilder från var halvö Dunö.
Hemma igen tände vi en eld, vi väckte Guscha med en stor kopp kaffe och sedan lyssnade vi lite på Hugo Alfvens "swedish rapsody" dirigerat av Neeme Järvi (låtar finskt?). Tack igen för den här fantastiska presenten svåger Toddel!
Därefter köpte jag lite mat i Kalmar och tog en söndrig lampa till återvinningsstationen. På kvällen var vi inbjudna till mina kollegor Susanne och Rikard för att besöka deras nya hus och, självklart, äta lite mat.
Så, nu är jag färdig med min första blog-anteckning på svenska, hoppas att du kan sova bättre, nu, Annika (men efter att du har läst det här, är jag säker på att du aldrig mer kan sova..., 3 månader språkkurs utan framgång, det är tråkigt).
Nu har jag rättat min text tillsammans med Annika! Så nu är det rätt och Annika sover gott.

2 kommentarer:

  1. det där gick ju jättebra! Kul du skriver så man förstår. Fortsätt så :) Och ja du, jobbet med de små kan va nog så ansträngande- men det är dom ju värda :) hälsa krya på dej till din andra hälft! Hälsn sofi lotta å lilla alice ps. Tycker både du och annika gjort ett bra jobb. Bara 3månader och så bra svenska! Ds

    SvaraRadera
  2. hej

    Det där gick ju jättebra!! Jag förstår absolut vad du berättar. Det är klart att några fel är det och det går vi igenom på måndag, eller hur?

    SvaraRadera